In de uitzending van 29 juli hebben we aandacht besteed aan de muziek van Winterdagen. Het is het muzikale project van Mink Steekelenburg die de muziekliefhebbers in het alternatieve muziekcircuit kennen van Half Way Station waar hij als bandlid actief voor is geweest. Het mini album of de EP ‘Foarlôn’ is al sinds medio juli op verschillende muzikale platforms te krijgen.
CCCC
Creatief
Muziek is creatief en sommigen merken het als kunst aan. Dat is in 2018 al gebeurd, als Steekelenburg met Winterdagen zich presenteert tijdens Oerol van 2018 op Terschelling. Of zoals het op de Bandcamp van Winterdagen staat: ‘De winter op IJsland is als gelijkwaardig collectief vastgelegd op het eerste album van Winterdagen. In plaats van de pianocomposities van Steekelenburg als uitgangspunt te nemen, zoals Winterdagen gewoonlijk doet, zijn deze composities gebouwd op analoge synthpatronen, elektronica, veldopnames, drums en percussie door twee drummers, gitaren en live strijkers. Dit heeft geresulteerd in een album dat het midden houdt tussen ambient electronics en post-rock’.
Andere Muzikale Richting
Met Winterdagen slaat Steekelenburg een andere muzikale richting dan we die van Half Way Station zijn gewend. Of misschien toch niet? Wellicht heeft Steekelenburg delen van die muziek meegenomen naar Winterdagen. ‘Foarlôn’ is voor de liefhebbers van de instrumentale muziek uit het koude noorden een luilekkerland. Dromerige instrumentale muziek met één vocaal nummer. Dat is ‘Weidruwe’. In het verlengde van de muzikale omschrijving op Bandcamp is de muziek van Winterdagen zo maar te gebruiken voor bijzondere televisieprogramma’s zoals ‘Floortje naar het eind van de wereld’, of in een documentaire.
Foto bij hoofd van artikel: Chris de Krijger