Ga naar de inhoud

Patronaat wint IJzeren Podiumdier voor Meest indrukwekkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid van 2024

Patronaat heeft in Groningen tijdens de jaarlijkse uitreiking van de IJzeren Podiumdieren de award voor Meest indrukkende prestatie op het gebied van Duurzaamheid gewonnen. Andere genomineerden waren het festival Into The Great Wide Open en MOJO met de festivals Pinkpop, Lowlands en Down The Rabbit Hole.

Persfoto

Duurzaamheid diep verankerd

Duurzaamheid is bij Patronaat diep verankerd, dankzij adjunct-directeur Lobke Borsboom, die duurzaamheid topprioriteit geeft. De initiatieven van het poppodium variëren van het bannen van plastic petflesjes en het aanbieden van vegetarische maaltijden tot het invoeren van duurzame inkoopcriteria.

Investeren in duurzaamheid

Patronaat streeft naar 49% minder uitstoot in 2030, vergeleken met 2006, en heeft in 2024 al aanzienlijke vooruitgang geboekt, met een daling van 31% per bezoeker en 43% per event. Het poppodium blijft investeren in duurzaamheid, van energiezuinige producten tot fair trade en gerecycleerde materialen. Ook is is Patronaat, samen met 013 en TivoliVredenburg, in 2024 gestart met de ‘community of practice’ om duurzaamheid binnen de podiumsector te bevorderen. Dit initiatief heeft als doel een branchegemiddelde te meten, met plannen voor implementatie in 2025.

Vereert

Borsboom is vereert met het IJzeren Podiumdier. ,,Onze inspanningen dit jaar in Patronaat vond ik persoonlijk eigenlijk niet zo uitzonderlijk, maar wat we wel degelijk hebben bereikt is samenwerking. In onze stad Haarlem en landelijk d.m.v. Genoeg Gewaste, ons eigenste collectief”, zegt Lobke Borsboom van Patronaat Haarlem. Patronaat Haarlem probeert dit ook naar buiten toe brengen bij hun leveranciers. ,,Wij hebben dan wel geen goede relatie met Bol.com of Hornbach om de boel te enthousiasmeren , noch een prachtig eiland vol met welwillende mensen om te experimenteren en innoveren maar wat we wel gemeen hebben is lef; om ons hoofd boven t maaiveld te steken en gewoon te gaan doen. Boem is ho is ons motto en terwijl we dit doen inspireren we, we vallen en staan weer op en vooral werken we samen. Hoe tof is het dat we elkaar sinds dit jaar meer dan ooit weten te vinden, we leren van elkaar en versterken elkaar. En zo creëeren we met elkaar een duurzame en dus toekomstbestendige cultuurbranche”, zegt Borsboom.

Delen via