Jane Ellen Bryant en Daniel Leopold hebben het afgelopen anderhalf jaar de messen van hun nieuwe project geslepen. Met gestage single releases en het toeren in de USA met acts als Cannons, Likely Candidates en Misterwives, gaat Jane Leo nu de samenwerking aan met M.A.R.S. Label Group om hun titelloze debuutalbum begin 2023 uit te brengen.
(bewerkt persbericht M.A.R.S. Label Group)
Rauwe energie
Voortbouwend op de rauwe energie en de positieve ontvangst van hun singles Tell Me (I’m On Your Mind), The More You Know en Borderline, presenteert het duo hun nieuwste track Big Life. Een vleugje 80’s art pop en new wave dat past bij de branie en het rauwe randje van hun alternatieve pop en met rock doordrenkte sound. ,,Op het moment van schrijven waren Talking Heads, Lou Reed, The Cars en Iggy Pop volop in rotatie”, herinnert Jane Bryant zich. ,,Ik heb mijn hele leven in de sportschool doorgebracht ter voorbereiding op dit nummer”, vult Daniel Leopold aan.
Hoekig gitaarwerk
Gecoproduceerd door Danny Reisch (Local Natives, White Denim, Heartless Bastards) en uit te brengen op 20 oktober 2022, benadrukt het nummer het hoekige gitaarwerk en de opschepperige zang van Daniel Leopold naast de etherische harmonieën en levendige toetsen van Jane Ellen Bryant. Samen zorgt Jane Leo ervoor dat een ‘edgy look’ gemakkelijk is.
Videoclip
De officiële videoclip volgt het nummer en verlicht de zwart-wit film noir-esthetiek van de band met een vleugje technicolor. De video, gemaakt in samenwerking met animator Trevor Wiggins, past bij de bop uit de jaren 80 van het nummer en laat een helderdere en meer speelse kant van de band zien. De video evolueert van grijswaarden, chique en elementaire computer-graphics uit de jaren 60 tot glitter, geoliede spieren, Rubix-kubussen en dansende tandenborstels, en combineert vakkundig absurditeit en zelfvertrouwen.
Vruchtbare en kleurrijke samenwerking
,,We hebben een maand lang een ‘green screen’ in ons huis opgezet en vele dagen besteed aan het verkennen van pakken, panty’s, maillots, kapsels en danspasjes. We filmden elkaar op de ene iPhone terwijl we Trevor Wiggins facetime-de op een andere. Hij nam onze inspiratie in zich op en creëerde een geheel nieuwe wereld”, vertelt het duo. Het blijkt een vruchtbare en kleurrijke samenwerking.
Evolutie van muzikale samenwerking
Jane Leo heeft de afgelopen jaren samen geschreven en heeft hun relatie tot een muzikale samenwerking geëvolueerd, die zich ontwikkelt tot een letterlijke samensmelting van hun bijnamen om hun ‘nom de plume’ te creëren. Het project combineert invloeden van Blondie, Charlotte Gainsbourg en Angel Olsen met een randje Jeff Buckley, The Kills of St. Vincent en plaatst zangerige melodieën naast rock-machismo en weelderige, filmische Hollywood-productie naast moderne indie- en synthpop-gevoeligheden voor een ongerept effect. Samen met hun respectievelijke solo-ondernemingen, blijkt het duo even geschikt als akoestische balladeers en alternatieve rockers – verstrengeling van elektriciteit en lust, 808 hartslagen en zwetende fluwelen ritmes, symmetrische gitaren die rijmen in gepassioneerd gezang.
‘Self-recording’
‘Self-recording’ biedt de mogelijkheid om te experimenteren en een nieuw geluid te creëren. “We zijn het meest opgewonden en trots op hoeveel we van dit alles thuis hebben gedaan. We hebben onderweg de juiste mensen en vrienden gevonden die het beter hebben gemaakt. Ons ere-derde bandlid, Danny Reisch (engineer, co-producer & drummer), hield ons op de been door aan te moedigen en te omarmen wat we hem brachten en het te laten schitteren”, zegt het tweetal.
Doorgewinterde creatievelingen
Als doorgewinterde creatievelingen gebruiken ze hun doe-het-zelf-geest en netwerk van medewerkers om te helpen met de visuele componenten. ,,Vriend en buurman Eryn Brooke heeft ons vanaf het begin gestyled en gefotografeerd. Vrienden Gille Klabin, Steve Alcala, Daniel Cavazos, Vanessa Pla en Trevor Wiggins hebben een aantal van onze favoriete momenten visueel vastgelegd”, vertellen Jane en Daniel. Een organisch proces om hun geluid te maken, medewerkers en partners te vinden en het team op te bouwen.
‘Internationaal Geluid
,,Het is een internationaal geluid dat in Austin, TX is gemaakt. Nu voelen we ons meteen thuis door samen te werken met de Europese M.A.R.S. Label Group voor de release. Nummers op dit album begonnen letterlijk in de week dat we elkaar ontmoetten, dus deze plaat is het hoorbare begin van onze relatie en Jane Leo”, sluit het tweetal af.