Hoewel haar achternaam doet vermoeden dat haar wortels in het noorden van Nederland liggen, is Sarah Holwerda opgegroeid in Arnhem. Inmiddels is ze in de hoofdstad Amsterdam gaan wonen vanwege de studie aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Overigens heeft ze die nu na vier jaar afgerond en is haar debuut EP Overkill verschenen. Het titelnummer van de EP is in de uitzending bij ZFM Zandvoort te horen geweest.
(Foto’s: Mars Holwerda, Eve Dijkema en Edo Landwehr)
Alternative Folk
Ze maakt zoals ze het zelf zegt dynamische alternatieve folk. Als je naar haar luistert hoor je Joni Mitchell er in terug. Het is wel iets waardoor Sarah is geïnspireerd. Datzelfde geldt ook voor Radiohead, want het ingetogen karkater doet soms denken aan de illustere band uit het Verenigd Koninkrijk.
‘Songs verwijzen naar de tijd tussen twee fases in’
Begin deze maand verschijnt dan haar debuut EP Overkill waarop al die kenmerken bij elkaar komen. Daar staan ook de twee singles Kite en Fake op die Sarah al heeft uitgebracht. De opening met Dunes van de EP is al passend waar de akoestische gitaar leidend is. ,,De songs verwijzen naar de tijd tussen twee fases in. De frictie tussen een oude en nieuwe werkelijkheid, en de mensen die je op weg ontmoet en loslaat”, zegt Sarah over de EP Overkill.
Aandacht
De aandacht waarmee Overkill is gemaakt, is duidelijk terug te horen. ,,De nummers zijn opgenomen met goede vriend en producer Stijn Valentijn Grul, en de basis van de songs is ingespeeld door Tom Radsma op bas, David Coehoorn op elektische gitaar (en daarmee veel van de sounds / soundscapes), Niels de Jonge op drums en ikzelf op gitaar, piano en zang”, vertelt Sarah. De naam van Tom Radsma is geen onbekende. De bassist heeft onder meer opgetreden met Lizet Aviva die min of meer in hetzelfde genre actief is en hij is actief bij Cloud Café en nu met Hiqpy. David Coehoorn speelt net als Tom Radsma in de band Cloud Café maar ook in Lov3less van Simone van Vugt.
EP iets kwetsbaars en rauws behouden
Maar er is nog meer te vertellen over het materiaal. ,,Omdat de frictie tussen licht en donker zo voelbaar was in de songs, zowel in de teksten als harmonisch, heb ik er na deze eerste opnames nog strijk en blazers arrangementen bijgeschreven die zijn opgenomen in een grote oude treinloods naast Flakkaboem Studio’s”, vertelt Sarah over haar EP Overkill. Verder heeft door de locatie en bepaalde opname keuzes, de EP iets kwetsbaars en rauws behouden, ondanks de grootsere arrangementen, die door de bandleden volledig tot leven zijn gekomen. Ook kennen de afgewerkte producties door Stijn Valentijn Grul en de mix door Maurits Nijhuis de nodige elementen waarom het allemaal zo zuiver klinkt.
Beeldmateriaal
Over het beeld bij de EP Overkill heeft Sarah nagedacht. ,,Nadat Wessel Oltheten het had gemasterd, heeft mijn vader het artwork van de EP gemaakt waarbij hij handgeschilderde elementen digitaal over zwart witte foto’s plaatste, wat ik heel goed bij de sfeer en contrasten van de EP vind passen”, vertelt Sarah.